2008/03/18

Snabbisar

Jag har varit sjuk den senaste veckan. Så jag har inte orkat skriva så mycket. Lite film har jag dock sett. Här följer en snabb genomgång av några guldkorn:


Broken Flowers - 4


Har tagit på tok för lång tid på mig att ta tag i Broken Flowers. Men efter ett besök på Coop Extra i förra veckan gjorde jag slag i saken och inhandlade både denna och Lost In Translation. Mest för att se om det skulle inge ett höjt ögonbryn eller två på kassörskan. Det gick väl sådär. Filmen var iaf som väntat mycket bra. Bill Murray är en cool snubbe och jag är glad över att tillhöra en generation där han alltid funnits.



Lords Of Dogtown - 3


Efter Paranoid Park var jag sugen på mer Skejtfilm. Och som tur var gick ju Lords Of Dogtown lämpligt nog på tv för ett par dar sen. En bra film. Och inte bara för fans av sporten. Rent Skejtmässigt hade det dock varit roligt om filmen hängt med lite längre in på 80-talet när tricken och brädorna utvecklades lite mer. Det var inte så spektakulärt direkt att se någon åka nervöst uppför en halfpipe, göra en halvtaskig vändning med händerna i backen, jubla och typ få högsta poäng. Men det var roligt att se Tony Hawk i en snabbis som Papphammar-Astronaut. Och en av mina favoritkomiker - Mitch Hedberg - i en väldigt liten roll som killen som kommer med nya, mäktiga skateboardhjul till gänget.


M - 5


Fritz Langs M Kom 1931 och var både Tysklands första talfilm och antagligen världens första seriemördarefilm. En mörk, uppfriskande dynamiskt berättad, historia som behandlar så moderna teman som CSI-ande, dödsstraff vs. kriminalvård, att ta lagen i egna händer och vad som händer när en stad helt paralyseras av tragiska händelser. Att säga att den var 40-50-60 ja kanske 70 år före sin tid är ingen underdrift. Jag vågar även påstå att den innehåller filmhistoriens mest onödiga Crotch-Shot. Trots halvtaskigt ljudspår och undermålig, sporadisk textning - En enastående filmupplevelse. Den har även öppnat upp mina ögon för en framtida obehaglig - men snygg - tatuering.


The Lady Vanishes - 4


En av Alfred Hitchcocks tidiga klassiker. En hejdlös blandning av klasisk romcom, buskis spionfilm och hisnande (även i dagens läge) åkatågthriller. Gammal dam försvinner mystiskt på ett tåg - Ung kvinna blir ofrivilligt inblandad - får hjälp av burdus och snygg äldre karl.

Inga kommentarer: