2008/03/10

Paranoid Park


4,25.

För att återkoppla till en tidigare recension - I Gus Van Sant's filmer är de unga indiekillarna snygga iaf. Alltid något! Jag håller fortfarande Elephant som en av 2000-talets största filmupplevelser. Jag älskar den suggestiva stämningen, dynamiken, hur skildringen av de olika rollfigurerna sakta glider in i varandra genom den snyggt upphackade kronologin. Paranoid Park är till formen snarlik Elephant - vissa scener är t.o.m. nästan kopierade rakt av. Men den har även stora drag av Steven Soderbergh's mästerverk Bubble. Också den en av 2000-talets största filmupplevelser.

Är då Paranoid Park lika bra? Ja. Svaret är typ ja. Det finns inte mycket att klanka ner på. Musikvalet är varierat, härligt oväntat och bra. Christopher Doyle's foto - underbart vackert. Skådespelarna presterar över sin förmåga. Och handlingen - om lille Alex som genom en olycka råkar ha ihjäl en säkerhetsvakt när han börjar hänga med lite äldre killar i den lokala skateboardparken - är tillräckligt stark, fascinerande och mystisk för att man inte ska tappa intresset. Man skulle lätt kunna dra de gamla vanliga klyshorna om förgänglighet. Att människors liv kan förändras totalt på bara ett ögonblick. Döden. Liksom Bubble är den även föredömligt kort. Alltid något.

(PARANOID PARK - Gus Van Sant & Blake Nelson, 2007)

11 kommentarer:

Anonym sa...

heja! saknar etiketterna!

Joakim sa...

ja, jag har glömt bort det den senaste tiden. det kommer mera!

Joakim sa...

Robot Chicken - Bloopers in Space

Anonym sa...

är det pensionärsvarning nummer två, att glömma etiketterna? fint så.

Anonym sa...

hade jag missat helt och hållet... hoppas R5:an är ok. nu har jag ju fortfarande inte sett bubble, så den jämförelsen missar jag, men elephant.. miau.

Joakim sa...

dagar som denna. när man är lite smått sjuklig och febrig. är jag fullkomligt övertygad om att Bubble är 2000-talets hittills största film. jag har iofs en förkärlek till att inte direkt kill my darlings. utan överhypa dom till en absurd nivå. så ta det uttalandet med en nypa salt. eller ännu hellre se till att se den själv så fort som möjligt.

Anonym sa...

Även om skate och allt som har med skatefilmning att göra är det tråkigaste som finns, kan jag inte sluta kolla på alla super 8 (gissning) klipp och bara njuta, kissar nästan på sig.

I övrigt mycket bra film

Joakim sa...

hannes - jag tror det är avsaknaden av sportrockmusik som gör det. i 999 fall av 1000 är det ju brukligt att använda dylik musik i sådana klipp och då blir det ju per automatik otittbart.

Anonym sa...

så du menar att detta inte är bra: http://www.youtube.com/watch?v=O5wX37YfyfU Haha

Joakim sa...

han är ju säkert duktig och så..

min gamle klasskamrat niklas är jätteduktig på att skejta. och göra sketfilmer. han har bra musiksmak. skulle vara roligt att se nåt han har gjort. fast det kanske inte är så mäktigt att skejta till the jam och interpol..

en annan reflektion man kan göra över skatevideor är ju att man sällan ser dom göra mer än 1-2 trick år gången. det måste ju bero på att de typ måste filma tricket 100 gånger innan de lyckas sätta det.. tacka vet jag tony hawk project 8.

Anonym sa...

nej, det här håller inte. 2,0 och en femtedel, tops! tunt manus och inte i närheten lika fängslande som elephant. shame on you, van sant! ut med skateboard och artsy superåtta - in med manus... /shitcat

im so, so sorry,
jockes-fyra-komma-tjugofem-i-betyg.