2008/03/19

Rough Science m.m.


5.

Jag har även tittat på onaturliga mängder Rough Science. Det finurliga programmet där ett gäng vetenskapsmän och vetenskapskvinnor med olika färdigheter typ ska överleva på en öde ö, vaska guld, leta skatter och leka astronauter i death valley. Extremt fascinerande tv. Har alltid en plats i mitt hjärta.

Min favorit - Professor Kathy Sykes (typ den korta i mitten på bilden) har även gjort en sjukt sevärd programserie om alternativ medicin för BBC som går/har gått nyligen på Kunskapskanalen.

Igår vaknade jag även upp till en föreläsning av Hjärnkirurg Nils Simonson på 24 Direkt. Om bl.a. hur hjärnan fungerar - Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?

"Sverige är det land där folk äter bäst, motionerar mest och har bäst arbetsmiljö - ändå mår många människor väldigt dåligt. Nils Simonson vill få folk att förstå att det går att må bättre. Om man slutar jaga och istället landar i ett försök att vara lycklig och tacksam över det man har."

Galet bra, intressant och feelgood. Som tur är kunde jag känna igen mycket av det som hänt med mig själv de senaste åren i det han talte om. På ett bra sätt. Om ni får möjlighet - Gå och se, lyssna, roas och må bra!!

Inga kommentarer: