2008/02/25

There Will Be Blood


4,75.

Nuff said. No Country förtjänade vinsten. There Will Be Blood är lite sämre. Men bara lite. Ytterst lite. Allt ni läst om den är sant. Jag blev dock speciellt förtjust i den kubrickska inledningen. Och hur snyggt det är att ha ett rum med bowlingbanor i. Och mörkret. Karaktärerna och scenerna i filmen fullkomligt badar i mörker. Både rent visuellt och genom sina handlingar. I'm finished!

(THERE WILL BE BLOOD - Paul Thomas Anderson & Upton Sinclair, 2007)

3 kommentarer:

Jerker sa...

Håller med om bowlingbanan. Slogs även av att det verkar väldigt otrevligt när det trillar ner saker på en när man är nere i olika hål i marken. Och att det mesta annat också verkade varit ganska otrevligt på den där tiden.

Joakim sa...

Indeed! jag förstår dock fortfarande inte hur oljan kan spruta uppåt på det där klassiska kalle anka-sättet det gör även i filmen. fysikens lagar är inte min starka sida.

Jerker sa...

Funderandes på de senaste filmer jag sett från och om USA nu och då framstår landet mer och mer som ett semi-uland. Om än hela tiden med option på bowlingbanor i hemmet.

Jag ska övergå till att fundera mer på fysiken bakom sprutande oljekällor nu.