2008/02/03

Without Sanctuary


Jag har precis jobbat tre förmiddagspass på verket. Det allra jobbigaste skiftet. Eftersom man aldrig hinner komma in i rätt dygnsrytm. Utan får klara sig på ett par timmars sömn per natt. I går stördes mina sömnplaner av en dokumentär om rasism och lynchningar på Kunskapskanalen. Eller. Jag zappade mellan den och Saturday Night Live på femman. Anyway. Jag kom in lite mitt i när det handlade om hur man behandlade svarta människor i Amerikanska södern förr i tiden.

En forskare vid namn James Allen har åkt runt i 25-30 år och rotat igenom folks privata fotoalbum och hittat massvis med bilder på människor som hängdes från träd, broar och lyktstolpar och eldades på och whatever, med eller utan ett helt vanligt amerikanskt samhälle tjoandes och hurrandes i bakgrunden. Det fanns även vykort och annan memorabilia på samma tema. Hursomhelst. Han har iaf skrivit en bok och sammanställt en utställning. Som blivit bannlyst i flera städer i sydstaterna. Land of the free. Yeah right! Whatever. Ta en titt på några av bilderna här och fundera lite på hur det egentligen står/stod till i världen. Det finns även en flashfilm med kommentarer. Obehagligt är bara förnamnet.

(WHITOUT SANCTUARY - James Allen, 2005)

Inga kommentarer: