2008/12/14

NYA FILMER

De senaste veckorna har jag införskaffat lite filmer på DVD.



Jag kan verkligen rekommendera Aftonbladets Hitchcock-samling. Som kanske inte är sådär jätteprisvärd i längden eftersom det finns så många andra, billigare samlingar, lågprisfilmer och boxar därute. Och det är väl egentligen ett problem. Att det finns så många boxar med olika utbud, där filmerna går i varandra, så man vet inte vilken man ska köpa. Därför tyckte jag att aftonbladets serie verkade bra. Hittills har det varit schyssta kopior och långa dokumentärer och intervjuer på varje film. Jag längtar efter min favorit - Frenzy. Om en seriemördarstrypare som härjar i London. Och en av filmhistoriens mest obehagliga scener bland potatissäckar på ett lastbilsflak. Och det socialrealistiska polisarbetet med en kommisariefru som går på matlagningskurser och använder sin man som försökskanin. Stort!

En annan favorit är såklart Slå Nollan Till Polisen. Eller Dial M For Murder som den heter på svenska. Knepig thriller i typ genren pusseldeckare om ett s.k. "perfekt" mord. Typ. Som nästan enbart utspelar sig i en och samma lägenhet. Baserad på en gammal pjäs. Gjordes i nyinspelning för ett tag sen. Med Michael Douglas, Gwyneth Paltrow och Viggo Mortensen. Då hette den A Perfect Murder. Inte riktigt lika mäktig dock. Men ganska sevärd den också eftersom upplösningen är så fruktansvärt extravagant.

Igår köpte jag även Cloverfield och Superbad på dvd. Hade nog velat haft lite mer extramaterial om själva monsterskapandet på Cloverfield. Och Superbad-kommentarerna var väl inte de mest informella. Men hursomhelst. Nöjd.

Fick också äntligen mitt ex av The Dark Knight. Sweet.

Inga kommentarer: