2008/12/04

Blindness - Fernando Meirelles (2008)


3.

Hej. Nu är jag tillbaks!!

Ni som känner mig vet hur mycket jag älskar The Constant Gardener. Fernando Meirelles och manusförfattaren Jeffrey Caine lyckades av John Le Carré's brillianta bok skapa den vackraste kärlekshistorien på den här sidan av den första Legally Blonde-filmen. Samtidigt som den är en intrikat och spännande deckar/konspirations/spionhistoria. En av 2000-talets allra bästa filmer. Lätt.

Jag kommer inte ihåg att jag blev lika intresserad av Guds Stad när jag såg den dock. Men det var ett bra tag sen. Så det är väl dags att leta upp den jäveln som lånat den av mig och se om den.

Ojdå. Nu såg jag att jag visst hade den i filmhyllan. Nåja. Det får bli en annan recension.

Hursomhavet. Förväntningarna var väl lite lätt höga på Blindness. Och till viss del blev dom väl infriade. Den konstnärliga, visuella ambitionen går inte att ta miste på. Den märkliga blindhet som sprider sig som ett zombiefilms-virus-epidemi över världen skildras mycket vackert i Meirelles patenterade, oskärpiga, överexponerade, hetsiga bilder och snabba klipp. Speciellt inledningen är sjukt obehaglig och inspirerande.

Men sen blir det lite blaha blaha. Visst. Det är möjligt att historien är en galet intelligent allegori över det mänskliga i att göra omänskliga saker mot sina medmänniskor. Individens förmåga att se åt andra hållet istället för att ingripa. Maktmissbruk m.m. m.m. Men precis som i Alejandro González Iñárritu's mediokra Babel (som jag beskrev som något i stil med "Korkade människor gör korkade saker..") som kom för ett par år sedan drunknar allegorin i det faktum att man inte känner något för rollfigurerna, oavsett hur drabbande deras livsöden är. Eftersom de ingår i ett så strikt, välskrivet, allegoriskt verk är de nämligen tvingade till övertydliga, ologiska, för att inte säga idiotiska handlingar. Allt för att allegorin i sig ska funka. Och hey. Vet ni vad?!?! Det funkar inte. Inte i min bok iallafall.

Blindness är klart sevärd trots allt. Och jag rekommenderar alla att se den när/om den kommer upp på bio någon gång i framtiden. Men ha inte för höga förhoppningar.

Inga kommentarer: