2009/01/03

2008

Ja. Här kommer den iaf. Jag skapade ju den här bloggen för att jag skulle kunna hålla reda på allt jag sett och hört under året. Nu blev det ju lite si och så med det. Men här är det jag kommer ihåg och kan summera. Förlåt för allt jag glömt eller skitit i att rapportera.

ÅRETS:

FILMER

There Will Be Blood
Wall-E
The Wrestler
De Ofrivilliga
Kung Fu Panda
Iron Man
Forgetting Sarah Marshall
The Dark Knight
No Country For Old Men
Wanted
Cloverfield
Baghead

Nåväl. Man skulle ju kunna sitta i timtal och plocka och flytta runt filmerna i denna lista. Men märkvärt är att jag insett att Iron Man är bättre än Dark Knight och att Kung Fu Panda var bättre än båda två och därmed årets bästa actionfilm. Att några filmer på listan antagligen skulle höra till 2007-listan. Att Låt Den Rätte.. var en stor.. besvikelse?!?! Och bör förpassas till de sälla jaktmarkerna. Och att jag har pinsamt nog har försummat Independentfilmen hela året.

SKIVOR

Frida Hyvönen - Silence Is Wild

Jao. Det borde verkligen bara finnas en skiva på listan. Annat som var bra i år var - Portishead, Tilly And The Wall, Seabear, Bodies Of Water, The Parallelograms, Magnetic Fields, Vampire Weekend, Electric President och comebackande Ladytron.

KONSERTER

Justice - Emmabodafestivalen
Magnetic Fields - Köpenhamn
Vaselines - Debaser Medis
Ladytron - Emmabodafestivalen
Bon Iver - Berns
Okkervil River - Lund

BÖCKER

Nattfåk - Johan Theorin
American Lion: Andrew Jackson in the White House - Jon Meacham
Vägen - Cormac McCarthy
Sommardöden - Mons Kallentoft
Människohamn - John Ajvide Lindqvist

Inga kommentarer: