2008/04/07

Blandat

5.

Kommentarspåret till Spartacus, där en skådespelare läser upp manusförfattaren Dalton Trumbos bittra scen-för-scen-analys av Stanley Kubricks första utkast till filmen, måste vara tidernas mest geniala kommentarspår. Ett mästerverk i konstruktiv kritik där Dalton Trumbo om möjligt visar sig vara en even större perfektionist än den store Kubrick himself. Stor humor och ibland nästan extrasextasiskt obehag.

4.

Jag tog äntligen tag i House Of 1000 Corpses. Eftersom jag faktiskt tyckte ganska bra om Rob Zombies remake på Halloween. Och eftersom Rob faktiskt verkar vara en nice guy. Och faktum är att jag tycker bättre om det här än om Quentin Tarantinos försök att göra sleezy 70-talsvåldspastisch. Mycket bättre t.o.m.

5.

Portishead. Nya skivan. Ljudbild. Underbart att de låter precis som vanligt. Med lite Silver Apples-vibbar. Men att det lyckas låta fräschare än typ allt annat just nu. Fantastiskt. Strage vet vad han talar om.

I övrigt kan jag berätta att jag fått två nya tv-kanaler. Star och Discovery Science (Äntligen!). Star visade sig vara en mycket trevlig kanal. Speciellt bra tycker jag om de lågmälda intervjuprogrammen. Och då en speciell eloge till programmet där Jon Favreau äter middag med 4 kändisar (bl.a. Seth McFarlane, Tony Hawk, Dave Foley m.fl.). VA!!??? Är det Jon Favreau som har regisserat nya Iron Man!!????!?!?!?! HAHAHAHAHAHAHAA!!!

2 kommentarer:

jssfrk sa...

Å, då måste jag se 1,000 Corpses. Jag har lånat den av bror min, men inte orkat se den än.

Joakim sa...

lite samma grej här. har haft den jättelänge men inte orkat sett den. blev glatt överraskad. på sina ställen är det psykedelisk och surrealistisk terrorhorror när den är som allra allra bäst. intressanta skådespelare man känner igen också.